FUEGO – „Limba română este patria cântului meu!”, "Luceafărul.net", 30 august 2013

FUEGO – „Limba română este patria cântului meu!”


Fuego, interpretul  din Romania care permanent a promovat limba şi versul românesc,  este singurul artist care s-a gândit  astăzi, 31 august 2013, să omagieze „Ziua Limbii Române”,  oferind, în exclusivitate, publicaţiei „Luceafarul.net”, o scrisoare deschisă, prin care celebrează graiul strămoşesc, marcând un moment crucial de regăsire a rădăcinilor, consemnat prin poezie, cântec şi joc, prin repunerea în drepturi a tradiţiilor populare seculare, a momentelor şi valorilor care ne-au scris istoria.


Limba română este patria cântului meu!

Limba română! Este atât de măreață și fascinantă! Acest grai în care poeții şi-au făurit trăirile, în care muzica şi-a găsit dorurile, în care simţirile, gândurile, idealurile capătă formă, este fără doar şi poate simbolul care ne uneşte peste timp, un simbol fără graniţe, fără bariere.

31 August este ziua în care se cuvine să celebrăm limba română, căci este ziua naţională dedicată acesteia, perioadă în care toţi cei ce simt, gândesc şi vorbesc limba română, indiferent de colţul de lume în care se află, aduc un omagiu liantului ce i-a desăvârşit, format şi  şlefuit.



Deşi nu ar trebui să existe un motiv anume pentru a dărui limbii române toate meritele, de această dată există un prilej oficial pentru care românii, cu respectul cuvenit, să omagieze graiul strămoşilor, al gliei străbune, al propriei conştiinţe ce solidarizează inimile, căci  „a vorbi despre limba română este ca o duminică. Limba română este patria mea. De aceea, pentru mine, muntele munte se numeşte, de aceea, pentru mine, iarba iarbă se spune, de aceea, pentru mine, izvorul izvorăşte, de aceea, pentru mine, viaţa se trăieşte.” ( Nichita Stanescu ).

Cu această ocazie, simţind, trăind şi cântănd în, cu şi despre limba română, am creionat o scrisoare deschisă, aducând un elogiu celei ce mi-a servit drept inspiraţie, celei ce a completat pe deplin opera mea artistică, limba română, pe care o slujesc cu încăpățânarea românului autentic, fiind de asemenea cunoscută şi încurajată misiunea mea prin care contribui la formarea şi educarea patriotismului.


Dragă mi-e limba română, iar pentru ea „mai sunt răniţi poeţii” şi tot pentru ea „Dumnezeu a plâns, printre astre, peste ţară, cu lacrima sa” (Grigore Vieru).

Pentru mine se potriveşte ca această celebrare a limbii române să vină pe fondul unei legături speciale. Am considerat în permanenţă că mesajele mele, că muzica şi trăirile mele pot ajunge la public, prin intermediul acestei forme divine, care conferă nuanţe ideilor şi care înalţă idealurile.

Limba română trebuie să servească drept armă pentru promovarea culturii noastre. Să cântăm în limba română, să iubim în limba română! Şi nu am avut o împlinire mai puternică decât aceea de a primi titlul de „Artist al Poporului” Republicii Moldova, într-o sală în care  dascăli emeriţi primeau distincţii pentru activitatea lor didactică prodigioasă şi pentru sprijinul în promovarea şi menţinerea flăcării ce arde pentru limba română.





Cu sufletul deschis şi inima de român ardelean, am facut legământ, pe viaţă, că voi milita cu arma cuvântului şi a muzicii, cu toată fiinţa mea, pentru aducerea şi conservarea frumosului prin artă, pe marea scenă a vieţii!

Indiferent de colţul de lume în care m-am aflat, am încercat să fac cunoscută spectatorilor mei puternica legătură de conştiinţă, limbă şi sânge dintre românii neamului meu, spunându-le că în acelaşi grai trăim cu toţii şi că preţuirea acestei limbi este esenţa dăinuirii noastre.

Şi cred că nimic şi nimeni nu poate fura dreptul românilor de a trăi şi a gândi româneşte. Modernizându-ne, ajungem să uităm că graiul este cel care ne defineşte şi că oriunde ne-ar purta timpul paşii, vom simţi acest glas cu o intensitate şi mai puternică.



Mai mult decât atât, limba română este patria cântului meu, a românilor de pretutindeni şi nu există o formă mai intensă pentru a ne striga iubirea şi măreţia, pentru a ne slăvi neamul, pentru a ne admira minunile, pentru a ne exprima uimirea decât cea pe care limba română o dă fiecărui cuvânt măreţ din sufletul nostru.


Ca într-un basm etern, limba română îşi scrie, cu foc, istoria vremilor sale, a dorurilor şi a strigătului jertfei pentru un singur ţel, un cântec comun al fascinantei lumi numite simplu: România.

Şi tot în această zi, unul dintre cele mai importante vise ale mele prinde contur. La mormântul poetului ce a militat pentru acest grai, pentru libertatea lui, mentorul meu, Grigore Vieru, se va dezveli monumentul realizat din bronz, reprezentându-l în marime naturală.

Şi orice cuvânt aş folosi pentru a descrie ceea ce simt cu privire la limba română, orice urare aş putea să fac, nimic nu ar exprima mai înălţător decât versurile maestrului Grigore Vieru, poetul ales al neamului românesc, cel pe care Creatorul nu l-a înzestrat cu talent, ci cu o urmă de dumnezeire, versuri care au conturat şi „Imnul Neamului ”:

„Sărut vatra şi-al ei nume
Care veşnic ne adună,
Vatra ce-a născut pe lume
Limba noastra cea română.

Pe pământ străvechi şi magic
Numai ea o să rămână,
Limba doinelor de aur,
Limba noastra cea română.”

Articol semnat de: Paul Ciprian Surugiu - Fuego

Sursa: „Luceafărul.net”



Fan Club Fuego Romania
Share this article :
 
FUEGO - NOUTATI - FAN CLUB FUEGO ROMANIA - Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. FUEGO - "Familia Favorit" - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger