FUEGO - In memoriam: George Grigoriu (n. 1927 - d. 1999), 23 februarie 2014

FUEGO - In memoriam: George Grigoriu
(n. 1927 - d. 1999) 


"Mă simt onorat că, în cadrul Festivalului internaţional de muzică uşoară "George Grigoriu", pe data de 18 mai 2012, am susţinut un recital, în semn de omagiu adus mentorului meu spiritual, George Grigoriu, cel care m-a desluşit, m-a înţeles, a ştiut să mă lase să cresc fără să mă umbrească, a crezut în mine şi căruia îi port o vie recunoştinţă."
(Paul Surugiu - Fuego)


„Maestre, bună seara, spun
Oriunde-aţi fi... în nori, în fum.
Debutul bun mi l-aţi marcat,
In muzica m-aţi îndrumat.
Punând definitiv pariu
Cu arta, George Grigoriu,
Eu cred că nu v-am înşelat
Increderea... şi am cântat.
V-am pomenit în aceşti ani
De când plecat-aţi la titani,
In corul lor de heruvimi,
Acolo sus, printre lumini.
In mine-i tot ce mi-aţi lăsat
Şi-n muzică m-aţi învăţat,
Ca doar talentul nu-i de-ajuns,
De câte ori am râs şi-am plâns?
Mă auziţi? Eu ştiu că da,
Sunteţi pe-aproape, pe-undeva
Şi an de an la festival,
Într-un moment omagial,
La mine-n suflet vă găsesc.
Cu plecăciuni, vă mulţumesc!"
(Carmen Aldea Vlad)


"E mare darul acesta! Nimeni nu îl face dacă nu iubeşte, nimeni nu îl primeşte dacă nu are iubire în inimă! Fuego dăruieşte şi primeşte iubire! “Pe Paul Surugiu”, spune prezentatorul Octavian Ursulescu, “l-am cunoscut în casa lui George Grigoriu, când venea de la Turda cu trenuri îngheţate de noapte pentru a se pregăti cu reputatul compozitor. Acesta i-a fost mentor, i-a compus primele piese, fiind urmat de Petre Găluşanu. Numele lui Fuego nu atrăgea ca azi compozitorii şi textierii. Spre cinstea lui, Fuego nu i-a uitat, recitalurile sale magnifice pe scena festivalului internaţional «George Grigoriu» de la Brăila stând mărturie. Pentru a exemplifica uriaşa sa popularitate actuală e suficient să ne referim la spectacolul «Scrisoare din Basarabia», cu care a făcut neîncăpătoare Sala Palatului. Sau la respectul cu care este privit în Republica Moldova unde i s-a acordat onorantul titlu de «Artist al Poporului». Sau la discurile sale de platină şi de aur. Sau la cărţile scrise despre el. Sau la turneele sale naţionale. Dar mai ales că este iubit de toată suflarea. Atât de tânăr, încă, Fuego a scris deja istorie!”.
(Octavian Ursulescu)


Vă invităm să vizionaţi, în premieră, sau să revedeţi recitalul, integral, susţinut de Fuego la Festivalul internaţional de muzică uşoară "George Grigoriu", Brăila, 18 mai 2012


Cu această ocazie, Fuego a recitat poeziile "Tribut, în memoria Maestrului George Grigoriu" (Versuri: Carmen Aldea Vlad), "Artistul" (Versuri: Carmen Aldea Vlad), "Prin străini m-a dus visarea" (Versuri: Grigore Vieru), şi a interpretat melodiile: "Casa parinteasca nu se vinde" (Muzica: Mihai Ciobanu; Versuri: Grigore Vieru), "Cântati cu mine" (Muzica/Versuri: Yan Raiburg), "Ce seară minunată" (Muzica: Yan Raiburg; Versuri: Grigore Vieru), "Chitara mea" (Muzica: Temistocle Popa; Versuri: Mircea Block) , "Crede-mă amore" (Muzica: Ion Aldea Teodorovici; Versuri: S. Petrache), "Destin" (Muzica: Nicolae Caragea; Versuri: Carmen Aldea Vlad), "Eu nu te-ntreb" (Muzica/Versuri: Paul Surugiu), "Ţi-am adus un măr" (Muzica: Paul Surugiu; Versuri: Grigore Vieru).
Vizionare plăcută!




Biografie George Grigoriu

Cu „Trio Grigoriu“
A activat alături de frații săi Cezar și Angel de la finele anilor cincizeci și până la jumătatea deceniului 1960 în formația Trio Grigoriu, oglindire a evoluției culturii românești între cele două decenii, de la proletcultism la o oarecare libertate (stilistica ultimelor înregistrări ale formației aduce mult cu muzica rock, o achiziție foarte nouă a muzicii românești la vremea respectivă).

Compozitor
În continuare, George Grigoriu s-a dedicat compoziției de muzică ușoară și muzicii de film (Dragoste la zero grade, Actorul și sălbaticii) și scenă (câteodată, în colaborare cu fratele său Cezar - Împușcături pe portativ, cu Margareta Pâslaru și Cornel Fugaru, este cea mai cunoscută colaborare a celor doi frați în postură de compozitor și regizor).
George Grigoriu a fost compozitorul care, în 1959, a creat prima piesă special pentru timbrul aparte al Margaretei Pâslaru - "Chemarea mării", cunoscută de public și ca "Și-n apa mării"; în 1960 Margareta Pâslaru înregistrează această melodie la Electrecord iar în 1961 bate toate recordurile de vânzări. Coloana sonoră a filmului Vacanță la mare a fost semnată tot de el. O operetă din palmaresul lui: "Se mărită fetele". Cristian Popescu a fost lansat tot de el cu "Ia te uită ce mai fete...". În anii 1960 s-au bucurat de un succes deosebit "Polca dragostei" și "Mandolina mea" cu Margareta Pâslaru, "Valea Prahovei" cu Ilinca Cerbacev, "De-ar fi să mă mai nasc o dată" cu Gică Petrescu, "Spre soare" cu Doina Badea (premiată la Mamaia) etc. De-a lungul anilor, George Grigoriu o alege pe Margareta Pâslaru să-i intepreteze 29 dintre compoziții. În afară de cele deja menționate, marea artistă a mai cânat: "Aici la mine acasă", "Bună dimineața soare", "Când s-a nascut dragostea", "Ce poate fi pe lume mai frumos?", "Cea mai frumoasă toamnă", "Ce-ar face?", "Cine te-a adus în calea mea", "Din toată inima", "Două inimi cântau", "E nunta de aur", "Inima mea e a ta", "Orice zi e-o primavără", "Ram, tam, pam, pam", "Serenada tinereții", "Soarele dragostei", "Stelele", "Tangoul de sâmbată seara", "Te iubesc așa cum ești", "Tineri în țara tinereții", "Ziua dor și noaptea dor". Trei melodii au fost interpretate de Margareta Pâslaru în filmul Tunelul: "Și tu îmi placi","Marea mea iubire" și "Unde ești". Tot Margareta a interpretat "Rața", "Nu știu ce să fac" și "Nimeni nu e vinovat" în filmul Împușcături pe portativ.
George Grigoriu a compus marea majoritate a melodiilor pe textele a doi colaboratori: Angel Grigoriu și Romeo Iorgulescu.

Sprijin acordat vocilor tinere
George Grigoriu a compus pentru generația Margaretei Pâslaru (artista s-a bucurat de o atenție deosebită din partea sa iar peste ani marele compozitor scria "Margareta Pâslaru - un mit al muzicii ușoare românești") și a promovat voci valoroase de muzică ușoară sau alte genuri; totuși, a continuat să ajute artiștii tineri (Luminița Dobrescu, Angela Similea, Stela Enache, Mihaela Mihai, George Enache, Mihaela Runceanu, Marina Florea). Un „elev” mai recent al lui George Grigoriu a fost cântărețul de muzică pop Fuego. 


Postat de:
Fan Club Fuego Romania
23 februarie 2013
Share this article :
 
FUEGO - NOUTATI - FAN CLUB FUEGO ROMANIA - Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. FUEGO - "Familia Favorit" - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger