Un obiect de artă bibliofilă,
Revista Luceafărul, Lucia Olaru Nenati,
4 Iun
2014
Cărţile realizate de Asociaţia Culturală ,,REGAL D’ART”,
respectiv de doamna Lili Bobu, tind să devină, prin repetiţie, un model de
orfevrerie bibliofilă redivivă, după ce, de secole, cartea s-a retras din
statutul ei de obiect de artă în cel de container al expresiei artistice, chiar
dacă, nu o dată, ilustraţii inspirate, coperţi atragătoare sau, mai rar, litere
capitale împodobite cu miniaturi florale mai aduceau câteodată la suprafaţă
ecouri ale meşteşugurilor vechilor copişti monahali ai marilor ceasloave.
Acum însă avem în faţă o specie evoluată a acestui mesteşug
uitat şi pierdut în depărtările trecutului, o adevărată bijuterie bibliofilă
care pune accentul nu numai pe conţinutul textului unei cărţi, ci şi pe
frumuseţea obiectului ce poartă acest conţinut – cartea ca obiect de artă în
sine. Dar intenţia artistei care concepe şi „brevetează” acest obiect nu este
aceea de-a se sluji de textul literar doar ca un pretext al unei alte
valori artistice, ci aceea de-a potenţa caratele textului, de-a pune în relief
major şi maiestuos personalitatea autorului ales spre a fi astfel onorat. Prima
„carte de catifea”, la propriu, a fost dedicată memoriei şi personalităţii
celui ce s-a urcat deja în mit, poetul devenit emblemă a pătimitei Basarabii,
Grigore Vieru, fiind prilejuită şi de revelarea unor poeme inedite şi piese
muzicale dedicate poetului de către artistul Paul Ciprian Surugiu – Fuego. Cel
ce beneficiază acum de o nouă asemenea „bijuterie” bibliofilă dedicată lui,
bucurându-se deci de privilegiul de-a şi-o putea contempla ca pe un monument de
artă, este tot un poet basarabean, Nicolae Dabija.
Dacă prima carte de acest fel, cea dedicata lui Grigore
Vieru era îmbrăcată în catifea brun-castanie, de astă dată, catifeaua este
albastru-bleumarin şi are pe copertă o lucrare de metaloplastie înnobilată cu
argint, pe care este ştanţată fotografia poetului titular al
cărţii, într-o atitudine foarte reprezentativă pentru identitatea lui, aceea de poeta-vates,
precum şi inscripţiile trebuitoare: titlul – ,,Tăceri tălmăcite-n cuvinte”,
realizatorul cărţii: ,,ASOCIAŢIA REGAL D’ART”, reprezentată printr-o siglă
heraldică, cu diviziunea „Regal de Poezie”, precum şi datarea: Botoşani, 2014.
Totul se arată a fi asemeni unui basorelief sortit
dăinuirii, atribut ce sporeşte odată cu cercetarea interiorului acestei cărţi
unde se alătură versuri ale poetului omagiat, în grafică manuală, inscripţii pe
pergament, lucrări de artă pe care regizoarea cărţii („căci aşa
mi-e cel mai la îndemână să o numesc pe Lili Bobu!) le-a considerat, pe bună
dreptate, consonante tezaurului poetic ilustrat; un soi de prefaţă scrisă de
mână de către persoana cea mai îndrituită a face acest demers, cărturarul Mihai
Cimpoi, plicuri de pergament fin care adăpostesc, fie manuscrisul şi partitura
unui cântec pe versurile poetului, fie diferite alte comori-surpriză, cele mai
multe pagini fiind alocate poemelor selectate de realizatoare din creaţia
poetică a lui Nicolae Dabija, fireşte redate într-o caligrafie ce evocă scrisul
copiştilor mănăstireşti, fiecare pagină purtând pe colţ miniatura tabloului
semnat de apreciatul pictor Ion Sulea Gorj, a cărui alegere a urmat răsfoirii a
zeci şi zeci de imagini plastice ce-au concurat pentru această competiţie.
Piesa următoare din acest „spectacol” bibliofil o constituie
un amplu interviu intitulat „Poezia este un protest contra dezordinii
lumii” în care poetul basarabean răspunde întrebărilor „regizoarei”,
conturându-şi, pas cu pas, autoportretul devenirii complexei salepersonalităţi.
Capitoul următor, ,,Ecouri”, la fel de ispirat, presărat cu lucrări de
artăplastică, revine contemporanilor săi – nu oarecare, ci personalităţi
congenere şi co-rezonante – care consemnează frânturi ale reflexiei poetului în
oglinda ochilor acestora. Formulări memorabile, gândite anume ca să-i capteze
cât mai profund luminile esenţei, se înşiruie în acest capitol sub
semnături precum: Preşedintele Republicii Moldova – Nicolae Timofti, Ioan
Alexandru, Traian Apetrei, Thedor Codreanu, Daniel Corbu, Theodor Damian, Vlad
Darie, Viorel Dinescu, Ştefan Dodiţă, Gellu Dorian, Gheorghe Duca, Gheorghe
Ghidirim, Valeriu Matei, Dumitru Micu, Lucia Olaru Nenati, Adrian
Păunescu, Dan Puric, Adrian Dinu Rachieru, Eugen Simion, Paul Ciprian Surugiu,
Alex Ştefănescu, Tudor Gheorghe, Ion Ungureanu, Grigore Vieru, care ne-am
străduit cu toţii a fixa câte o frântură din argintul basoreliefului identitar
astfel dăruit poetului prieten. Inventarul bibliografic al celor peste 70 de
cărţi ale sale este urmat de bogatul album de fotografii din care privesc
personaje ale istoriei contemporane a Basarabiei şi a culturii româneşti, în
genere, dar, nu în ultimul rând, şi ale celei europene, imagini ale
numeroaselor evenimente la care a participat poetul, ale festivităţilor,
premierelor, festivalurilor şi atâtor altor manifestări cărora le-a fost actor,
integrate toate în panoramicul unei existenţe marcante – poetică, literară,
militantă, culturală, istorică – a unei vieţi ce nu curge în zadar. Vocea
poetului recitându-şi cele mai preţuite poeme pe un fundal muzical emoţionant
încheie – finis coronat opus – un monument monografic sui generis, cu totul
original, care-l face pe Nicolae Dabija să fie unul dintre cei mai invidiaţi
creatori contemporani.
Pentru că această construcţie impunătoare nu s-ar fi putut
realiza fără sprijinul, adesea caritabil, al multor colaboratori talentaţi, şi
ei se adaugă cu toţii unei adevărate echipe specializate care a contribuit nu
doar la editarea unei cărţi deosebite izvorâtă din calda preţuire
dedicată unui poet de har, ci chiar la instituirea unui nou model de creaţie artistică:
tehnoredactare şi corectură: Mirela Brehuescu şi Lucia Ştefănescu, lucrări de
artă plastică: Ion Sulea Gorj, Natalia Plămădeală şi Nicolay Gutsu, lucrare de
metaloplastie: S.C.Romberfil S.R.L.- director Filip Mărgărit, master şi
aranjamente muzicale: Cătălin Bălăniuc şi Eugen Ipate – Teatrul ,,Mihai
Eminescu” Botoşani, fundal muzical: din creaţia maeştrilor Eugen Doga şi
Dumitru Fărcaş, design grafic şi loyot: ,,Roland Partners”- Andrei şi
Dragoş Axinte, ediţie realizată cu sprijinul şi prin amabilitatea Tipografiei
„PIM”- director Maria Petrariu, „BPMMUSIC&RECORDING”- Sorin Manolescu,
Primăriei Comunei Dumbrăveni, judeţul Suceava - primar Ioan Pavăl.
Activitate prodigioasă, încununată de împliniri, asociaţiei
culturale care îşi confirmă titlul nobil de ,,regal de artă”!
Articol scris de: Lucia OLARU NENATI
Sursa: Publicația "Luceafărul"
4 iunie 2014
Postat de:
Fan Club Fuego Romania
6 iunie 2014